• Kontakt
  • Wróbel TV
  • Twórczość
  • Aktualności
  • Plan lekcji
  • Zastępstwa
  • Dziennik
  • Rekrutacja
Reklama
Reklama
Menu główne
  • Strona główna
  • Misja szkoły
  • Grono pedagogiczne
  • Historia szkoły
  • Dokumenty szkolne
  • Biblioteka
  • Sekretariat
  • Deklaracja dostępności
Partnerzy i Projekty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Dla uczniów
  • Kalendarz roku szkolnego
  • Matura 2022
  • Samorząd Uczniowski
  • Wnioski
  • Wykaz podręczników
  • Szkolny Klub Wolontariatu
  • Koło Naukowe Biologów
  • mLegitymacja
Dla kandydatów
  • Rekrutacja do liceum
Dla rodziców
  • Zebrania z wychowawcami
  • Rada Rodziców II LO
  • Opieka stomatologiczna
Sukcesy
  • Sukcesy
  • Laureaci i finaliści olimpiad
  • Konkursy przedmiotowe
  • Primi inter pares
Życie szkoły
  • Klub ekologiczny
  • Wróbel TV
  • Erasmus+
  • Twórczość
  • Forum talentów
  • Języki obce
  • Współpraca z zagranicą
  • eTwinning
  • Partnerzy w nauce
  • Przegląd Wielkanocny
  • Sport
  • Współpraca ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym
  • Klub Górski
  • BMC
  • Erasmus+ Made in Europe
  • Gdy gaśnie pamięć ludzka...
Linki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Kto jest dostępny
Naszą witrynę przegląda teraz 243 gości 
Statystyka
Odsłon : 5796689
Znajdź na stronie
PostDateIconśroda, 22 czerwca 2022 10:24 | PDF | Drukuj | Email

Fraktale, czyli najważniejsze jest niewidoczne dla oczu

Licencja: CC0 Public Domain

W dniach 14 i 15 czerwca odbyła się sesja naukowa klas matematyczno – geograficznych, humanistycznych i filologicznych. Pomysł wydawał się karkołomny, ale idea szczytna – pokazanie, jak wiele wspólnego mają ze sobą nauki ścisłe i humanistyczne. I udało się. Fraktale nas otaczają i są w nas, są w przyrodzie i w wykresach giełdy, w plamach słonecznych i w sztuce. Fraktale są wszędzie, więc okazały się wspólnym mianownikiem dla naszej  sesji naukowej.

Uczniów klas pierwszych i drugich oraz pozostałych gości sesji powitała prof. Katarzyna Panek, przedstawiła temat, cel i plan spotkania. Zachęciła również do zapoznania się z wystawionymi z okazji sesji albumami malarstwa i wydawnictwami popularno-naukowymi o kosmosie.

Sesja podzielona była na trzy części. Pierwsza – matematyczna, podczas której uczniowie omówili, czym są fraktale i przywołali historię ich odkrycia. Karolina Kuczera, Paulina Barwiak, Marta Kluj, Oliwia Grabowska i Paweł Koniczek w ciekawy i przystępny sposób wyjaśnili istotę tego niezwykłego zjawiska. Opiekunkami tej części były prof. Ewa Tomasz i prof. Anna Lewandowska.

Część druga – humanistyczna - zawierała wykład prof. Lidii Kożuch, w którym prelegentka wykazała, jak ludzka myśl i sposób oglądu świata oraz postrzeganie prawdy o nim zmieniało się na przestrzeni wieków. Wykład ilustrowany był dziełami sztuki od ikon przez malarstwo renesansowe po niezwykłe kompozycje optyczne Wojciecha Fangora.

Część trzecia to warsztaty plastyczne. Chętni uczniowie mogli wykonać własne fraktale pod okiem prof. Kamili Stoiłowej. Prace będą pokazane na rozpoczęcie nowego roku szkolnego.

Przy organizacji części humanistycznej pomagały prof. Elżbieta Piotrowicz i prof. Dorota Zelek. Obsługę techniczną sesji stanowili Kamil Ruman, Dominik Kowalski i Aleksander Andruszkiewicz. Patryk Bazan przygotował prezentację do części pierwszej – matematycznej.

Wszystkim zaangażowanym osobom serdecznie dziękujemy.

 
PostDateIconśroda, 22 czerwca 2022 10:12 | PDF | Drukuj | Email

Kolorowy świat minerałów

Julia Dziewa, Grzegorz Górecki kl 2C

W dniu 31 maja klasa 2c udała się, z inicjatywy p. Jacka Borowieckiego, na wycieczkę przedmiotową (warsztaty terenowe) do Muzeum Agatów w Rudnie koło Krzeszowic. Uczniowie najpierw uczestniczyli w wykładzie na temat tego czym są oraz jak powstają minerały, które możemy znaleźć na tych terenach.

Uczestnicy warsztatów byli pod wrażeniem wystawy minerałów jaką posiada Muzeum, w którym byliśmy. Po wzbogaceniu wiedzy, uczniowie dostali możliwość sprawdzenia swoich zdolności w poszukiwaniu minerałów na tzw. polu agatowym. Przeszukując pole, wielu szczęściarzy znalazło półszlachetne kamienie, które, po specjalnej obróbce, mogli zabrać do domu. Po zakończonych warsztatach grupa zrelaksowała się przy ognisku połączonym z pieczeniem kiełbasek, a następnie wybrała się zobaczyć ruiny zamku Tenczyn.

Podsumowując, uczniowie pogłębili swoją wiedzę o teorię i praktykę związaną ze skałami i minerałami o których uczyli się w klasie 1, a dzięki ognisku bawili się doskonale.

 
PostDateIconponiedziałek, 20 czerwca 2022 00:00 | PDF | Drukuj | Email

Zajęcia na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego

W ostatnich dniach klasy 3d i 2d uczestniczyły w zajęciach zorganizowanych przez Wydział Chemiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego pt. „Chemik na miejscu zbrodni” oraz „Chemia i światło”.

Na lekcjach chemii możemy zaobserwować wiele procesów gwałtownego utleniania substancji chemicznych w trakcie których wydziela się energia w postaci światła i ciepła. Nie zawsze jest tak, że emisji światła towarzyszy wzrost temperatury. Wtedy mamy do czynienia z emisją tzw. światła zimnego i zjawiskiem luminescencji. To oczywiście nie wszystkie możliwe procesy wywołane działaniem światła. Na pokazie „Chemia i światło” zostały zaprezentowane ciekawe doświadczenia w różny sposób związane ze światłem.

Po co chemik na miejscu zbrodni? Specjaliści z zakresu chemii sądowej zaprezentowali techniki ujawniania odcisków palców i śladów krwawych oraz zabezpieczania śladów traseologicznych (np. odcisków butów) i powystrzałowych.

 
PostDateIconpiątek, 17 czerwca 2022 08:01 | PDF | Drukuj | Email

Hello, London

Zebranie rodziców uczniów z klas 3a, 3b, 3c, 3d, 3e, 3f, 2c oraz 1a, wyjeżdżających na wycieczkę do Londynu w dn. 10.09. - 13.09.2022 r., odbędzie się w środę,  22.06.2022 r., o godz. 17.00 w sali nr 10. Podczas spotkania podpisane zostaną umowy z przedstawicielami biura podróży, którzy udzielą szczegółowych informacji na temat wyjazdu i odpowiedzą na ewentualne pytania.

Prosimy o obecność.

 
PostDateIconpiątek, 10 czerwca 2022 08:00 | PDF | Drukuj | Email

Do widzenia, Słowenio!

W dniach 29.05.-4.06. uczniowie uczestniczący w projekcie Erasmus+ wraz z nauczycielami, p. Ewą Konieczną, p. Joanną Kuczmą i p. Kamilą Stoiłową, po raz kolejny pojechali do Słowenii. W tym projekcie była to już ostatnia wizyta u słoweńskich przyjaciół.

Codziennie odbywały się warsztaty poświęcone językowi współczesnych mediów, fake newsom i krytycznemu myśleniu. Zajęcia wzbogacone zostały o warsztaty muzyczne i edytorskie, spotkania z dziennikarzami i muzykami.

W środę udaliśmy się do Ljubljany na spotkanie ze znanym pisarzem słoweńskim, Drago Janczarem. Jego książka pt.: „Widziałem ją tej nocy” zainspirowana została prawdziwymi wydarzeniami, które wydarzyły się podczas II wojny światowej. Zwiedziliśmy wspaniale zachowany zamek, należący do Kseni i Rada Zarników, których literackie portrety umieścił Janczar w swojej powieści. Następnie udaliśmy się nad malownicze jezioro Bled, na którym znajduje się malutka wysepka z kościółkiem.

Wszystkie dni wypełnione były zajęciami warsztatowymi, spotkaniami z ciekawymi ludźmi, a wieczory, w internacie, w którym mieszkaliśmy, spędzaliśmy ze słoweńskimi kolegami i koleżankami nie tylko z projektu. Były to bardzo wesołe i sympatyczne spotkania.

Z wielką satysfakcją i dumą patrzyliśmy na nasze prezentacje, które były podsumowaniem całego tygodnia. Choć również towarzyszył nam żal z powodu końca tej wspaniałej przygody.

Całe szczęście, jest już pomysł na ciąg dalszy!

 
PostDateIconpiątek, 10 czerwca 2022 07:45 | PDF | Drukuj | Email

Spotkanie z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów

Aleksandra Nowak (2a)

24 maja w naszej Szkole mieliśmy przyjemność uczestniczyć w spotkaniu online prowadzonym przez Annę Nidzińską, Miejskiego Rzecznika Konsumentów przy Urzędzie Miasta Gliwice.

W prelekcji brały udział klasy trzecie oraz drugie. Głównymi tematami spotkania były prawa oraz zobowiązania konsumentów. Prowadząca skupiła się na niebezpieczeństwach, jakie wiążą się z nieczytaniem regulaminu lub nieudokumentowaniem wad zakupionych towarów. Poinformowała nas także o placówkach zajmujących się pomocą konsumentom. Największą zaletą zajęć była wiedza, która przyda nam się w codziennym życiu.

Mamy nadzieję na kolejne spotkania, które wzbogacą nas o taką właśnie życiową wiedzę: skuteczne dochodzenie swoich praw w sposób uczciwy i zgodny z prawem, możliwość wymiany wadliwego towaru lub uzyskania zwrotu pieniędzy za uszkodzony produkt.

 
PostDateIconpiątek, 10 czerwca 2022 07:36 | PDF | Drukuj | Email

Jak wyprzedzić objawy choroby…

Yevheniia Murawska i Maja Kędzierska

24 maja, dzięki uprzejmości pani prof. dr hab. n. med. Bognie Drozdzowskiej,  jako uczniowie klas biologiczno-chemicznych mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach na terenie Zakładu Patomorfologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Zabrzu.

Na początku wysłuchaliśmy wykładu dr. Pawła Ziory, który mówił o zmianach patologicznych, jakie mogą zachodzić w ludzkich organach. Zobaczyliśmy, jak ważne są regularne badania profilaktyczne i jakie mogą być konsekwencje ich zaniechania. Oglądaliśmy zdjęcia zmian, które rozwinęły się do monstrualnych rozmiarów z powodu m.in. wstydu przed lekarzem; co uświadomiło nam, jak bardzo potrafimy nie troszczyć się o własne zdrowie. Regularne badania są kluczowe w zachowaniu długiego i zdrowego życia; cytując dr. Pawła Ziorę: „Nie czekamy na objawy! Dajmy z siebie więcej niż choroba!”.

Ta szczególna, przystępna i poparta obrazami zmian nowotworowych podróż stała się dla wielu z nas przełomem w myśleniu o swoim zdrowiu, nawykach żywieniowych, podejściu do własnego ciała jak do szczególnej inwestycji…

Po części teoretycznej zobaczyliśmy czym na co dzień zajmują się pracownicy Katedry Patomorfologii. Widzieliśmy, w jaki sposób pobierane są próbki z organów dostarczanych do badania oraz jaką drogę muszą przebyć z organizmu pacjenta pod mikroskop, żeby następnie mogła być wykryta zmiana, jaka zaszła w tkankach organu.

Wiemy też, dlaczego bez właściwego opisu nie można dobrać odpowiedniej, maksymalnie skutecznej terapii leczenia pacjenta, która byłaby pomocna i skuteczna, ale nie nadmiernie niszcząca. W trakcie naszego pobytu obserwowaliśmy również procedurę badania śródoperacyjnego pacjenta w czasie zabiegu usunięcia guza płuc. Jest ono wykonywane w 20 minut podczas trwającej operacji i decyduje o dalszym jej przebiegu (np. o zakresie ingerencji w usuwaniu zmiany) oraz w bezpośredni sposób wpływa na dalszy przebieg leczenia.

Odkryliśmy medycynę, jakiej nie znaliśmy; czuliśmy się wyjątkowymi uczniami, dopuszczonymi do największych tajemnic życia!!!

 

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Get Adobe Flash Player
Gliwice 2022 II Liceum Ogólnokształcące im. W. Wróblewskiego w Gliwicach.

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...