Przed nami szósta edycja tej olimpiady, a uczniowie i uczennice naszej szkoły uczestniczyli w niej od początku. Dwa ostatnie lata to sukcesy Waszej koleżanki, która najpierw została jej finalistką, a następnie laureatką. Wszyscy zainteresowani filmem i mediami mogą wziąć w niej udział. Każda edycja skupiona jest wokół innego zagadnienia; tym razem temat wiodący to: „Kino a inne sztuki”. Olimpiada będzie składać się z trzech etapów: eliminacji szkolnych (18 listopada 2021 r.), zawodów okręgowych (14 stycznia 2022 r.) oraz zawodów centralnych (25-26 marca 2022 r.). Na laureatów czekają: roczne stypendium na studia w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz indeksy na uczelnie w całej Polsce – na różne kierunki od filmoznawstwa, przez dziennikarstwo po organizację produkcji filmowej, jak również akredytacje na festiwale filmowe (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Nowe Horyzonty we Wrocławiu i Dwa Brzegi w Kazimierzu nad Wisłą), książki oraz filmy na DVD. Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie na stronie:
https://fina.gov.pl/projekty/olimpiada-2021/, szczególnie w zakładce: niezbędnik olimpijczyka
Chętnych proszę o skontaktowanie się ze mną (znajdziecie mnie w sali nr 12), ponieważ konieczne jest wcześniejsze powołanie komisji szkolnej i wysłanie zbiorczego zgłoszenia. Ostateczny termin zamknięcia rejestracji uczestników to 9 listopada, ale proszę o zgłoszenie się do 5 listopada, ponieważ konieczne jest dopełnienie kilku formalności.
Zapraszam- wyjaśnię wątpliwości, skontaktuję z laureatką, pomogę w przygotowaniach…
Elżbieta Piotrowicz
Nadia Maryniak
W dniach od 26 września do 1 października b.r. dziesięcioro uczniów z naszego liceum i trzy nauczycielki: p. Ewa Konieczna, p. Joanna Kuczma i p. Kamila Stoiłowa uczestniczyło w kolejnej części projektu Erasmus+, tym razem odbywającej się na terenie Słowenii.
Mieszkaliśmy w hotelu w samym centrum Mariboru. Uczęszczaliśmy na różnorodne warsztaty związane z tematem wymiany: Fighting Alternative Facts with Critical Thinking, mające nauczyć krytycznego myślenia, przydatnego w zwalczaniu treści propagandowych.
Wraz z nami w zajęciach uczestniczyło dwanaścioro kolegów i koleżanek z dwóch szkół słoweńskich, uczestniczących w projekcie. Dyskutując na rozmaite tematy, zwiedziliśmy razem z przewodnikiem wiele ciekawych, związanych z tematem projektu, zakątków Mariboru.
Wizytę w Słowenii uatrakcyjniła wycieczka do Ljubljany, pięknej stolicy kraju. Spacerując po malowniczych ulicach, podziwialiśmy zabytki, nowoczesne rzeźby, a nawet niezwykle sprawny system ekologicznej segregacji śmieci.
Warsztaty i prezentacje korespondowały ze zwiedzaniem ciekawych miejsc w Mariborze: Synagoga, Narodowe Muzeum Wyzwolenia, Obóz Jeniecki, oraz w Ljubljanie: Narodowe Muzeum Historii Współczesnej. W ramach rozrywki odwiedziliśmy w Ljubljanie „Dom Iluzji”.
Współpraca, poznawanie trudnych, historycznych faktów, wspólne spędzanie czasu, rozmowy są początkiem ciekawych i miłych znajomości, które z czasem mogą przerodzić się w przyjaźnie, a na pewno zostawiły, póki co, piękne wspomnienia. Zmęczenie dawało się we znaki, jednak nic nie stanęło na przeszkodzie w przyswajaniu wiedzy, pracy i w wesołym spędzaniu czasu.
Ciąg dalszy w marcu. Wtedy to my będziemy gościć słoweńskich partnerów projektu.
Wybory opiekuna Samorządu Uczniowskiegohttps://forms.gle/j4NAoo1UvbF1UtyF8 Głosujemy z maila szkolnego. Walka z Covid-19 z perspektywy wolontariuszy30 września w naszej szkole odbył się wykład dla klas pierwszych i drugich o profilu biologiczno – chemicznym. Spotkanie prowadził Maciej Borowiecki - absolwent naszej szkoły, aktualnie student ostatniego semestru medycyny na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Zabrzu. Temat wykładu był bardzo aktualny: dotyczył walki z Covid-19. Prowadzący w ciekawy sposób przedstawił nam swoje doświadczenia z chorymi w czasie pracy jako wolontariusz szpitala w Żywcu podczas trzeciej fali pandemii. Opowiadał nam o emocjach towarzyszących mu podczas podejmowania się takiego wyzwania, o motywacjach, o tym, jak wyglądała jego praca na oddziale z najciężej chorymi. Po skończonym wykładzie uczniowie mieli możliwość zadawać pytania na temat pracy oraz studiów medycznych. Według nas wykład był bardzo ciekawy, przeprowadzony w przyjaznej atmosferze. Głównym przesłaniem spotkania było zachęcenie nas do udziału w wolontariatach jako formie aktywnego kontaktu z tym, co nas interesuje, sprawdzenia siebie w trudnych sytuacjach, zdobywanie doświadczeń, które nas wzbogacają i dodają pewności siebie. Michał Przywuski o najnowszych raportach klimatycznychMateusz Opiełka i Maciej Buchała 3B-4
Michał przedstawił nam najnowszy raport IPCC, który dotyczy zmian klimatu, ich konsekwencji dla naszej planety, możliwości adaptacji oraz działań, które są w stanie ograniczyć proces globalnego ocieplenia. Plan pracy Szkolnego Klubu WolontariatuSzkolny Klub Wolontariatu informuje o planie pracy w I semestrze : 1. Zbiórka koreczków - odbywa się przez cały rok 2. Zbiórka makulatury - cały rok. Makulaturę przynosimy do szatni 3. Zbiórka ubrań i słodyczy - zbieramy ubrania dla młodzieży w wieku 15-18 lat na rzecz Stowarzyszenia Serdeczni w Tarnowskich Górach. Prosimy o przynoszenie rzeczy do sali nr 11. Planowane zakończenie akcji w drugiej połowie października. 4. Szlachetna Paczka - listopad 5. Sprzedaż pierników i gofrów - kiermasz świąteczny 6. Zbiórka okularów - cały rok – sala nr 11 Wszystkie osoby, które chcą działać w wolontariacie – zapraszam do sali nr 11 w środę 06.10.21r na długiej przerwie. Barbara Ciomek-Paciulon Co naprawdę młodzi ludzie robią online – teraz i w pandemii - i co z tego wynikaKamila Stoiłowa Dnia 4.10. b.r. odbyła się w II Liceum Ogólnokształcącym im. W. Wróblewskiego w Gliwicach konferencja pt.: „Co naprawdę młodzi ludzie robią online – teraz i w pandemii - i co z tego wynika” poprowadzona przez Jacka Pyżalskiego, profesora na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pomysłodawcę, kierownika i wykonawcę ponad sześćdziesięciu międzynarodowych i krajowych projektów badawczych, autora licznych publikacji. Konferencja została zorganizowana przy współudziale V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Struga w Gliwicach. Nauczyciele mogli zapoznać się z najnowszymi badaniami w dziedzinie pedagogiki, tym razem poświęconymi działaniom młodych w internecie i mediach w kontekście nauki zdalnej. Jacek Pyżalski zwrócił uwagę na różnorodność tych działań, które wbrew ogólnemu przeświadczeniu wcale nie są w tak wysokim stopniu nacechowane negatywnie, jak omawiają ten problem media. Podkreślił wagę szczegółów, a nie spektakularnych działań, w procesie wychowania. Najczęściej zakładany jest negatywny obraz ucznia i jego aktywności w przestrzeni online, lecz badania wykazują szerokie spektrum tych działań. Podobnie jest z jednoznaczną oceną relacji między uczniami podczas nauki zdalnej – okazuje się, że młodzi ludzie w tym czasie lepiej dawali sobie radę niż nauczyciele i rodzice. Ciekawym fragmentem wykładu był ten poświęcony uczniom, którzy dzięki pandemii rozwinęli się swoje talenty i poprawiły się ich relacje z rówieśnikami. I to im należy w mądry, wyważony sposób poświęcić uwagę. Często właśnie nauka zdalna pozwoliła osobom wycofanym na uaktywnienie się na forum grupy. Jacek Pyżalski przywołał problem często pomijany, a mianowicie potrzebę zadbania nauczycieli o samych siebie, swoją kondycję psychiczną i fizyczną. Wykład prof. Jacka Pyżalskiego jest świetnym uzupełnieniem do uproszczonego obrazu medialnego młodzieży, oceny nauki zdalnej i indywidualnych doświadczeń nauczycieli. |
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...