Tomasz Miciak
W piątek 8 listopada uczniowie klas drugich i trzecich biologiczno-chemicznych naszej szkoły mieli okazję spotkać się z pracownikami Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, oraz pacjentami tego ośrodka. Zarówno jedni jak i drudzy chętnie dzielili się podczas naszego spotkania swoimi doświadczeniami i przeżyciami związanymi z transplantacjami. Poznaliśmy problem od strony technicznej, z punktu widzenia lekarza, jak i od strony pacjenta.
Na początku spotkania zapoznaliśmy się z katalogiem pojęć związanych z przeszczepianiem narządów, którym zajmuje się jedna z dziedzin medycyny – transplantologia. Przybliżono nam procedury i przepisy prawa regulujące przygotowania przed właściwym zabiegiem.
Z największymi przeżyciami wiązały się relacje pacjentów po przeszczepach. Wspomnienia tego jak wyglądało ich życie przed zabiegiem oraz jak diametralnie zmieniło się zaraz po nim. Smutne, chwilami przerażające fakty mieszały się z zabawnymi fragmentami tworząc kalejdoskop kotłujących się emocji.
W trakcie spotkania uczniowie uważnie słuchając wypełniali karty z pytaniami związanymi z tematyką wykładu, a na wylosowanych szczęśliwców czekały ciekawe nagrody.
Spotkanie przeprowadzone w bardzo miłej atmosferze i z pewnością wielu z nas unaoczniło, że oddając swoje narządy może przyczynić się do tego, by ktoś dostał od nas dar życia, drugą szansę. Takie zajęcia były dla wielu lekcją, która odciśnie swoje piętno na bardzo długie lata.
Daria Starzomska, Marek Gmiński
W ramach obchodów Narodowego Święta Niepodległości młodzież II LO w Gliwicach włączyła się do ogólnopolskiej akcji „Szkoła do Hymnu”. Akcję tę rozpropagował Samorząd Szkolny, natomiast organizacją, dekoracją i zawieszeniem okolicznościowych plakatów zajęła się klasa 1A3. W piątek 8 listopada o godzinie 11.11 młodzież wraz z nauczycielami, na korytarzach, wspólnie odśpiewała Mazurka Dąbrowskiego. Cała społeczność szkolna przybyła w galowych strojach i otrzymała biało-czerwone kokardki.
Dopełnieniem obchodów sto pierwszej rocznicy odzyskania niepodległości w naszej szkole stał się test wiedzy historycznej o okolicznościach przywrócenia wolnego państwa polskiego po latach niewoli. W konkursie uczestniczyły dwuosobowe drużyny ze wszystkich klas. Uczniowie zebrani na widowni słuchali pieśni patriotycznych i żołnierskich.
Pierwsza część testu zawierała 15 pytań otwartych, w drugiej zawodnicy zaznaczali odpowiedzi w telefonach komórkowych w aplikacji Kahoot. W „Teście Wiedzy o Niepodległej” I miejsce zdobyli Filip Warzecha i Aleksander Rzytki z klasy 3DL, II miejsce – Karolina Sawicka i Tomasz Matuszek z klasy 2DL, III – Marta Kleszcz i Jessica Seliga z klasy 1E3.
Zwycięzcy - oprócz dyplomów i słodkich upominków – otrzymali bardzo dobre oceny z historii.
Uniwersytet LicealistyTomasz Miciak, 2B
Jesteśmy już po zajęciach na pierwszej z kilku katedr, które musimy zaliczyć, aby być dopuszczonym do egzaminu końcowego mającego wpływ na proces rekrutacji na ŚUM w niedalekiej przyszłości. Uczęszczaliśmy na katedrę chemii, podczas której wysłuchaliśmy trzech ciekawych wykładów, które wymagały od nas pełnego skupienia. Pracowaliśmy w nowoczesnym laboratorium chemicznym Uniwersytetu Medycznego w Zabrzu, a co najważniejsze odpowiedzieliśmy sobie na kilka najbardziej nurtujących nas pytania: Jak to będzie? Czy damy radę? Pierwszy stres i wątpliwości minęły i jak się później okazało naszym jedynym i największym zmartwieniem było to czym mamy fartuchy na ćwiczenia. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że dzięki tym zajęciom choć raz w tygodniu możemy przez parę godzin poczuć się jak studenci. Będąc na Inauguracji Roku Akademickiego, wymieniając się z nimi salami, w których prowadzone są zajęcia, pracując w laboratorium do których mają dostęp. Inauguracja odbyła się w Centrum Symulacji Medycznej w Zabrzu, każdy z nas otrzymał swój indeks, mogliśmy również wysłuchać wykładu "Tajemniczy ogród. O dziedziczeniu traumy" wygłoszonego przez Prof. dr hab. Jadwigę Jośko-Ochojską. Na zakończenie zwiedziliśmy cale centrum, oglądaliśmy pomieszczenia imitujące sale szpitalne, sale operacyjne czy pomieszczenie, w którym znajduje się karetka pogotowia lub dziesiątki stołów dentystycznych. Centrum naprawdę zrobiło na nas ogromne wrażenie, bardzo cieszyliśmy się, że mogliśmy je zwiedzić. Jestem pewien, że uczniowie klas 2b i 2d naszego liceum, ja i moi koledzy: Karolina, Adam, Emilka, Julia i Agnieszka z niecierpliwością czekają na dalszą część zajęć. , gdyż nie od dziś wiadomo, że “apetyt rośnie w miarę jedzenia”, tak też jest i w naszym przypadku. Warsztaty w Centrum Badań Translacyjnych i Biologii Molekularnej Nowotworów Instytutu Onkologii w Gliwicach.Natalia Błażejowska 2D W dniu 29 października 2019 roku klasa 2D odbyła wycieczkę do Centrum Onkologii - Instytutu im. M. Skłodowskiej- Curie w Gliwicach. Pierwszą część zajęć stanowiła prezentacja na temat: „Czy fruktoza jest trucizną”, przeprowadzona przez dr hab. Marka Rusina. Dowiedzieliśmy się z niej m.in., że powodem otyłości w USA jest coraz powszechniejsze stosowanie syropu glukozowo-fruktozowego (fruktoza- cukier zawarty w owocach - monosacharyd), który dodawany jest już nawet do takich produktów jak chleb.
W trakcie prezentacji miało też miejsce analizowanie wykresów dotyczących stosunku ilości spożywanego tłuszczu w określonych krajach do częstotliwości występowania w nich chorób serca. Analogicznie im więcej mieszkańcy danego kraju spożywają tłuszczu tym występowanie chorób serca jest częstsze. Wyjątek jednak stanowi Francja, której mieszkańcy spożywają podobne ilości tłuszczu co Finowie, a jednak występowanie chorób serca u Francuzów jest zdecydowanie rzadsze. Spowodowane jest to częstszym spożywaniem przez Finów wysokoprocentowych napojów alkoholowych, podczas, gdy Francuzi spożywają niewielkie ilości czerwonego wina.
Szkoła do hymnu
mLegitymacjaII Liceum Ogólnokształcące im. W. Wróblewskiego w Gliwicach przystąpiło do projektu mLegitymacja – wspólnej inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji. mLegitymacja to legitymacja szkolna w telefonie będąca częścią aplikacji mObywatel. Jest bezpiecznym, nowoczesnym i bezpłatnym narzędziem, które – identycznie jak papierowa legitymacja – poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych. W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), datę urodzenia, PESEL, adres zamieszkania, nazwę i adres szkoły. Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów: podczas kontroli biletów, przy zakupie biletów do kina itp. Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana (mLegitymacja jest przypisana do kontretnego urządzenia - w momencie zgubienia lub kradzieży telefonu należy natychmiastowo poinformować osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji). Wymagania sprzętowe - telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0. Aby uruchomić mLegitymację należy:
Regulamin usługi mLegitymacja szkolna.pdf Wymiana młodzieży w ramach programu Erasmus+
Ewa Konieczna W dniach 20.10 – 26.10.2019 r., w ramach projektu Erasmus+, w naszej szkole miała miejsce wymiana młodzieży z dwiema szkołami ze Słowenii. Gościliśmy 10 uczniów z Mariboru i Ruse. Motywem przewodnim pierwszego etapu wymiany była propaganda w czasie II wojny światowej. W ramach projektu uczniowie pojechali między innymi do Fabryki Emalia Oskara Schindlera w Krakowie oraz Muzeum Auschwitz-Birkenau. Uczestniczyli też w kilku warsztatach poświęconych propagandzie. Nasi goście w towarzystwie uczniów II LO mieli okazję zwiedzać Kraków, Katowice oraz Gliwice. W czasie tygodniowego pobytu uczniowie wszystkich szkół znaleźli też czas na rozrywkę uczestnicząc na przykład w warsztatach garncarskich. Pierwszy tydzień projektu minął bardzo szybko. Teraz czekamy na marzec kiedy będziemy mogli pojechać z rewizytą do Słowenii. |
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...